Kawa a Zdrowie

Kawa a Zdrowie

Food-Cup-iconJak byłem młodym chłopakiem zawsze podobał mi się zapach kawy. Jednak jej smak pozostawiał wiele do życzenia. To się zmieniło. Jak wielu przede mną rozpocząłem pracę na etacie i odkryłem fantastyczne zalety kawy. "Kawa z rana jak śmietana." – Mawiali moi koledzy. Na początku wiedziałem tyle, że kawa pobudza. Byłem dzieciakiem i nie interesowało mnie zdrowie. Z czasem i zwiększającą się świadomością docierały do mnie takie informacje jak np. "kawa wypłukuje magnez", ale nadal nic sobie z tego nie robiłem. Dopóki nie zacząłem się interesować poważnie tematyką zdrowia.

Zacząłem od negatywnego faktu, ponieważ jest jednym z najbardziej popularnych. Po zagłębieniu się, w wiedzę dotyczącą kawy wiem już, że ma ona o wiele lepszy wpływ na nasze zdrowie niż wydawałoby się niektórym. Tak, to prawda trzeba uważać z piciem kawy, ponieważ mimo wszystko nadal pozostaje ona używką.

Porady i Ciekawostki:

deska-do-krojenia-z-warzywami_1112-373Jedną z najlepszych diet, polecaną przez specjalistów, jest dieta śródziemnomorska szczególnie bogata w antyoksydanty. W regionie ludzi którzy stosują tą dietę znajdują się, między innymi, Hiszpanie. Analizowano udział poszczególnych produktów, w puli antyoksydantów diety hiszpańskiej. Zaskakujące, ale największy był udział kawy i wina, wkład herbaty i oliwy z oliwek był znacznie mniejszy. Hiszpanie zaczynają dzień od wypicia kawy? Drugą filiżankę piją podczas lunchu – oczywiście po to, aby się orzeźwić. Tak, kawa może być orzeźwiająca. Pamiętam gdy u dobrego baristy wypiłem sobie mrożoną kawę. To było bardzo przyjemne doświadczenie.

 

Wiele badań wpływu długoletniego picia kawy na choroby układu sercowo – naczyniowego, nie potwierdziło jej domniemanego szkodliwego wpływu na ten układ. W ręcz przeciwnie udowodniono, że ok. 6 filiżanek kawy dziennie zmniejsza ryzyko zgonu z powodu choroby wieńcowej.

 

Dlaczego odradza się picie kawy po ćwiczeniach fizycznych

 

polar-bear-calisthenics-1394792Kiedy kawę stosuje się przed ćwiczeniami daje dobry start. Jednakże oddziałuje ona na mięśnie podobnie do ćwiczeń. Podnosi zużycie energii przez mięśnie podczas blokowania mTOR (mechanizm zwiększający syntezę białek, w mięśniach ang. mammalian target of rapamycin). Oznacza to, że kawa, podobnie jak ćwiczenia, blokuje wrodzony mechanizm budujący mięśnie. (Nie budujesz mięśni podczas ćwiczenia. Mięśnie budują się po zakończeniu ćwiczeń)

Jeśli używasz przepływowego zaparzacza kawy upewnij się, że stosujesz niechlorowane filtry. Te białe, stosowane przez większość osób, są wybielane chlorem i pewna jego ilość uwalnia się z filtra podczas procesu parzenia. Znajduje się, w nich również pełno niebezpiecznych produktów ubocznych takich, jak dioksyny.

Jeśli pijemy kawę mieloną, najlepiej kupić całe ziarna (a nie kawę mieloną) i mielić je, w domu tuż przed parzeniem (będzie bardziej aromatyczna).

 

Przeważająca część kawy znajdująca się, w sprzedaży jest obecnie mocno zanieczyszczona pestycydami. Jest to jedna z najbardziej opryskiwanych upraw. Najlepiej pić kawę organiczną wolną od pestycydów. Suszenie i palenie kawy też ma znaczenie dla zdrowia. Kolejnym ważnym warunkiem jest picie kawy bez cukru. Dodaj cukier i na pewno dzięki podniesieniu u siebie poziomu insuliny i wywołaniu insulino-odporności zniszczysz wszystkie korzyści.

 

"Kofeina może inicjować proces w mózgu nazywany blokadą wychwytu zwrotnego glutaminianu, co jest niezbędne w utrzymywaniu w gotowości do działania.

Jak inne transmitery, glutaminian musi być ściśle kontrolowany. Ciało ma mechanizm, który resorbuje glutaminian z wewnątrzkomórkowej struktury z powrotem do komórki. 

Kofeina hamuje reabsorbcję glutaminianu.  A jeśli ilość przyjmowanej kofeiny jest zbyt duża i częsta, może spowodować ekscytotoksyczność (patologiczny proces, w którym neurony są uszkadzane i zabijane przez glutaminian i podobne związki chemiczne)

Eksytotoksyczność glutaminianu jest również powodowana przez MSG (glutaminian sodu). Jeśli jest spożywany w dużych ilościach, powoduje toksyczność, która dosłownie sprawia, że mitochondria 'wyskakują' z wnętrza komórek… toksyczność glutaminy gwałtownie przyspiesza śmierć komórek mózgu…

Ale nie panikujmy. Jest to prawdą jedynie wtedy, kiedy spożycie kawy i glutaminianu sodu jest częste i w dużych ilościach. Jeśli wchłania się często zbyt dużą ilość kofeiny istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że podobnie do glutaminianu sodu, może to wywołać toksyczność glutaminianu i podobne zniszczenia w pewnych obszarach mózgu."

                                                                                                                                                                                      Ori Hofmekler

 

Kolejnym powodem dla którego kawa zyskała złą reputację jest fakt, że jest substancją zakwaszającą. Niektóre kwasotwórcze pożywienie jest jednak niezbędne dla zdrowia. Jeśli pijesz kawę upewnij się, że spożycie surowych owoców i warzyw jest wystarczająco duże (wszystkie rośliny są zasadowe, poza zbożami zawierającymi gluten, orzechami i nasionami…). Dobra dieta, to zbilansowana dieta, zawierająca wszystkie składniki budulcowe – tłuszcze, białka i węglowodany – kwaso i zasadotwórcza żywność musi być zrównoważona!

Pamiętaj. Uważa się, że na ilość substancji drażniących, w naparze kawy ma wpływ sposób jej parzenia.

Na jakość naparu kawy wpływają m.in.: jakość surowca (ilość ziaren z defektami), stopień upalenia, rozdrobnienie (najbardziej popularna wielkość cząstek od 0,1 do 0,3 mm), sposób zaparzania, woda i jej temperatura (przyrządzenie kawy wodą o temperaturze 95 C daje napar łagodniejszy od naparu otrzymanego z wody o temperaturze 100 C). Im drobniej zmielona kawa tym bardziej pełniejszy bukiet. Aby kawa jak najdłużej utrzymywała swoje walory najlepiej przechowywać ją szczelnie zamkniętą, w całych ziarnach na dolnej półce lodówki. Kawa mielona bardzo szybko traci walory aromatyczno-smakowe (substancje tłuszczowe zawarte, w kawie szybko ulegają jełczeniu).

Korzystne skutku picia kawy są imponujące i zachęcające. Jednakże do kawy, jak do każdej używki i każdej substancji, która zawiera szereg składników o działaniu farmakologicznym, należy podchodzić z rozwagą. Mimo tak licznych zalet picie kawy nie jest wskazane dla osób już cierpiących na choroby układu krążenia oraz chorobę przewodu pokarmowego. To co jednym pomaga innym może szkodzić.

 

Przepis na kawę gotowaną:

Do dzbanuszka wlać odpowiednią ilość wody, zagotować, zmniejszyć ogień i wsypać 1-2 łyżeczki kawy na szklankę, gotować 1-2 min. Pić osłodzoną miodem.
„Kawa gotowana niezbędna jest po przejedzeniu słodyczami, owocami, sokami i serami.” – Radzi Anna Ciesielska.

Kolejny przepis na kawę gotowaną z imbirem (cynamonem, kardamonem):

Do szklanki gotującej wody wsypać 1 łyżeczkę kawy naturalnej, 1/4 łyżeczki imbiru, pić posłodzoną miodem. Pomaga przy osłabieniu, przemarznięciu i przejedzeniu słodyczami.

Autorka nie precyzuje pozostałych dwóch przypraw. Ja osobiście dodaję imbir jak wyżej, pół łyżeczki cynamonu i na czubku łyżeczki odrobinę kardamonu. Dlaczego odrobinę? Bo jest bardzo gorzki.

Artykuł jest esencją tego, co znalazłem, w sieci i mojego wieloletniego obcowania z kawą. Podparłem się też kilkoma książkami, które przeczytałem. Wszelkie badania, o których wspominam można znaleźć, w Internecie.